Tips til bedre forbrenning

Jeg fant en artikkel på KK.no om fettforbrenning. Der stod det mange lure tips som jeg vil dele med dere. Jeg har endret litt på det som stod i artikkelen, har tatt vekk det som jeg ike synes var så viktig. (Bildene som er med her var ikke i artikkelen, de har jeg funnet utenom)

Tenk på dette før du legger maten på talerken

  • Rødt kjøtt - På størrelse med håndflaten din.
  • Kylling - Håndflaten din + opp til knoken
  • Fisk - Hele hånden din. Tykkelsen er lik tommelen ved knoken.
  • Pasta - En liten knytteneve
  • Ris eller couscous - Like stor som en baseball
  • Peanøttsmør - Golfball
  • Salatdressing - Et halvt shotglass
  • Frokostblanding - Baseball
  • Tørket frukt - To dominobrikker




  • Spis gjerne egg til frokost:

    Ønsker du å gå ned i vekt lønner seg å spise en proteinrik frokost. Det er proteinet som gjør at du føler deg mer mett enn når du spiser frokost som er rik på karbohydrater, så som brød, bagel eller rundstykker. Dessuten bruker kroppen mer energi på å forbrenne proteiner enn karbohydrater og fett.




    Tenk måltidsmønster og porsjonstørrelse heller enn å telle kalorier

    Hvor mange kalorier inneholder denne? Hvor mange kalorier har jeg spist nå?

    Dette er vanlige spørsmål slankere stiller seg selv når de er på diett.Den viktigste grunnen til at kaloritelling ikke er bra, er at det kan føre til at du går glipp av viktige næringsstoffer.
    Fokuset på tall gjør gjerne at du dropper matvarer som inneholder mye energi, som nøtter og fet fisk. Varer som gjerne er «kaloribomber», men til gjengjeld inneholder mye sunt fett - som kroppen faktisk trenger.

    Kaloritelling kan også øke risikoen for at du hopper over måltider. Når klokka er seks-sju om kvelden, og du ser at du har fått i deg den kalorimengden du skal, så vil du gjerne stoppe å spise.Spiser du for sjelden, øker risikoen for overspising og usunne valg ved neste måltid. Det kan også ha motsatt effekt, at du går for raskt ned i vekt, noe som vil tære på muskulaturen.

    Et for raskt vekttap gjør at du ikke bare mister det uønskede fettet, men også muskler. Og det er i muskulaturen mesteparten av forbrenningen ligger. Med andre ord kan det gi en lavere forbrenning, som øker risikoen for å gå opp i vekt etterpå.

    I ytterste konsekvens kan kaloritelling føre til at du utvikler et sykelig forhold til mat.

    ERSTATT KALORITELLING MED DETTE:

    - Fokuser heller på å spise ofte: I alle fall 5-6 måltider om dagen. Gjør du det, vil du sannsynligvis spise mindre også: Fordi du spiser før du er sulten, det blir enklere å velge sunt og du vil få i deg riktig mengde næringsstoffer.

    - Bruk tallerkenmodellen: Del tallerkenen inn i tre like store deler neste gang. En tredel fyller du med kjøtt eller fisk, en tredel med grønnsaker og en tredel med poteter, fullkornspasta eller fullkornsris.

    - Bruk Brødskala?n: Velg brød med full brødskala eller tre firedeler.

    - Se etter matvarermerket med Nøkkelhullet i butikken.

    - Gjør et sunt bytte: For eksempel kan du bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, helmelk med skummet eller ekstra lett melk og vanlig ost med mager ost (under 20 prosent fett).





    - Det er faktisk viktig å skeie ut. Én dag i uka må du kunne gi deg selv et avbrekk fra hverdagen. Ellers blir det veldig lett å falle tilbake til dårlige vaner over lang tid.


    9 kommentarer

    eline and anette

    24.jun.2010 kl.06:00

    takker :)

    CH

    24.jun.2010 kl.06:20

    Høres ikke dumt ut. :)

    Anette ;*

    24.jun.2010 kl.06:38

    // Oi, e du på jobb så seint? Ö Da bli det vel godt å finn loppekassa vil æ tru :D

    Motivasjonsbloggen

    24.jun.2010 kl.09:32

    Lørdagen er min utskeiingsdag! :) Men det hender ofte at det blir fredag, lørdag, søndag.. ;)

    wims

    24.jun.2010 kl.11:39

    Dette var jo en riktig fin blogg! Syns det er flott at du setter opp en treningsblogg, det gir også deg god motivasjon:) Min erfaring når det gjelder det å gå ned i vekt, er at den beste metoden er å jogge. Jogge, jogge, jogge! Det kan være helt grusomt i begynnelsen, men det gjelder bare å fortsette. Sett deg et mål for hvor langt du skal løpe, og ikke stopp før du er fremme. Viktig å ikke sette seg for store mål. Begynn i det små, og øk heller etter hvert! Om du jogger om morgnen, får du et energioverskudd som varer ut dagen:) Det som skjer når du trener er at kroppen skiller ut lykkehormoner (de samme du får når du spiser sjokolade), og du får umiddelbart et overskudd av energi. Så i stedet, når du kommer sliten hjem fra jobb - ta deg en joggetur.

    Det som er viktig å huske på når du jogger er at du også må trene styrke, og spise ekstra godt - men sundt! Om du likevel skulle føle et lite søtsug etter trening, f.eks - ta deg ett glass brus.

    Fungerte utrolig godt for meg!

    LiNii Peachinii

    24.jun.2010 kl.12:35

    Oi, bra tips! Liker bloggen din! Jeg skal også være.. ehm.. skulle.. være flink til å trene. Kanskje jeg også må lage en treningsblogg, for da MÅ jeg gjøre noe? :)

    Helene K

    24.jun.2010 kl.20:48

    Ja var litt vel mye, kan nok ikke spise opp alt selv :-) får vel dele litt! hehe. Fin blogg :)

    notteliten07

    25.jun.2010 kl.02:55

    LiNii Peachinii: Det var det som var min tanke også, at jeg må trene når jeg skriver en treningsblogg...

    notteliten07

    25.jun.2010 kl.03:01

    wims: Tusen takk for tips.. Må vel bare bite i det sure eplet og jogge noen kvelder i uken.. hater virkelig å jogge.. men det positive er jo at jeg både går ned i vekt, og får god kondis :)

    Skriv en ny kommentar

    notteliten07

    notteliten07

    21, Bergen

    Jeg er en jente på 21.Jeg blogger om min treningsframgang og andre ting som faller meg inn å skrive om.

    Kategorier

    Arkiv

    hits